スキップしてメイン コンテンツに移動

第320回 ハイブリッド通常例会 / Hybrid Regular Meeting No.320

 4月29日(日)10:00~、
今日も横浜オーシャントーストマスターズクラブ(YOTMC)の例会がハイブリット形式で始まりました。

今日はリアル会場である横浜技能文化会館、オンライン上、いずれも多数のご参加を頂きました。



会長Wさんのオープニングに引き続き、今日のToastmaster of the day(司会)であるEさんから今日のヘルパーが紹介されました。計時:Sさん、集計Wさん、文法係・えーとカウンターKさん、記録係Iさん。今朝の言葉はIさんから「優雅な」と発表されました。


続いて今日の日本語準備スピーチです。
Sさんから「ご機嫌様」というお題で、EQの大切さを仕事での実体験も交えて優雅にお話頂きました。どんなにITやAIが発達しても私たちは人間であることは変わらないので改めてEQの大切さに気が付けた、とてもよい内容でした。


続いて日本語のテーブルトピックセッション(即興スピーチ)ではテーブルトピックマスターのSさんからの出題に対し、Q1チームメイトとぎくしゃくしたエピソードをKさんがお答えいただいたのが良い見本になったのか、Q2~4 新しいチャレンジのエピソードをゲストのご三方が積極的にチャレンジ頂き、いずれの方も時間内で適格なスピーチをされていてとても活発なセッションとなりました。

続いての論評のコーナーでは九州からオンラインで参加のTさんがSさんのスピーチに対して分かりやすく適格なアドバイスをされました。


After short break, we proceeded to the English session. TM E and her helper continued to serve as Toastmaster of the morning.

Today’s word of the day had introduced as “Golden Opportunity” by TM W which was suitable expression in Golden week.


Then we had 2 prepared speeches. The first English speech made by TM J. His speech title was “The Wind Of Change” and he used wind as metaphor to challenge something new. 

His speech encouraged to overcome failure by getting support from others and it is likely to apply various situation for many people.


The second English speech made by TM S. His speech title was “ My first camp”. He mentioned useful tips to go camping by explaining how to prepare in beforehand. His presentation pictures encourage to go outside and it was seasonal topic for holiday season.


Then, we proceed to the English table topic session. Today’s table topic master was TM W.

Q1 What is your advice to motivate and/or inspire others? : TM T answered as not to satisfy to no change situation. Q2 Which do you prefer city or nature? : Guest A san answered as nature and camping is good. Q3 What is your challenge during Golden Week? Guest C san answered as playing guitar , taking care kids, assembling. Each speaker who got Golden Opportunity to answer Table topic question was nicely answered within designated time. Excellent! 


Then we proceeded into English evaluation session. TM S evaluated TM J’s speech and TM K evaluated TM S’s speech. Both evaluators made warm but effective feedback to prepared speakers. 



We proceed to the General Evaluation session. TM K report Gracho report by strictly counting unnecessary words and collected good expressions from speeches. Then TM I reviewed whole meeting and made feedback for 3 evaluators. 


In the last, Today’s Toastmaster TM E announced best speaker of today.

ベスト日本語テーブルトピックスピーカー:ゲストAさん

Best English Table Topic Speaker : Guest A san

Best Evaluator : TM S

ベスト準備スピーカー/Best Speaker :Sさん、TM J (Tie Score)

Congratulations!


Like today, Yokohama Ocean Toastmaster Club is opened for anyone who want to improve public speaking skill both for Japanese and English languages. Please don’t hesitate to contact us in anytime!

今日の例会のように私たち横浜オーシャントーストマスターズクラブはいつでもゲストさんを歓迎します。一緒にパブリックスピーチスキルを英語と日本語の両方で高めたいと思った貴方、ぜひお気軽に私たちのクラブに遊びに来てくださいね!

▼見学申し込み

If you are interested in improving your speaking skills, please feel free to join us. All club members look forward to seeing you!

・Guest Visit to Yokohama Ocean Toastmasters Club

コメント

このブログの人気の投稿

トーストマスターズのミーティングの進行・流れ

  ▼トーストマスターズのミーティングの進行・流れとは? 今回のブログ記事では、トーストマスターズの活動(例会・クラブミーティング)がどのように進行するのか、その内容や流れをご紹介します! トーストマスターズへ初めて参加される、という方も、トーストマスターズの楽しさや学べる内容をイメージしていただける内容です。是非ご覧ください! ーーー ▼第312回 クリスマス例会の流れ 今回はクリスマス例会! 今年は12/24の開催となり、まさにクリスマスイブ! ゲストの方も2人参加され、みんなでにぎやかにクリスマスの雰囲気を楽しみました! 私たち横浜オーシャントーストマスターズクラブでは、第2・第4日曜日の朝10時~12時に、和気あいあいとクラブミーティングをしていますので、見学はお気軽にどうぞ! ・見学申し込みフォーム https://www.yokohama-ocean.org/home/about/inquiries さて、さっそく今回の内容をご紹介していきます! <日本語セッション> 私たちのクラブでは、毎回日本語・英語のセッションを行っています。 今回は日本語のセッションからスタートでした。 ▼今朝の言葉:「笑う」 私たちクラブでは、その日使ってみるフレーズを「今朝の言葉」として紹介しています。 今回の担当はBさん。 もうすぐお正月ということもあって、たくさん笑うことで福を呼び込みましょう! というこの時期らしいフレーズでした。 ▼準備スピーチ:「ピンポンのすすめ」 トーストマスターズでは、毎回メンバーが5分~7分程度のスピーチを準備し、発表することでコミュニケーション能力を高めています。 今回はEさんがダイエットのために始めたという卓球のお話。 Eさんは中学の時から7年ほど卓球部に所属していたという卓球経験者。 地元横浜市のスポーツセンターの卓球クラブに参加し始めたそう。 中国では国技にもなっている卓球ですが、日本や韓国などのアジア地域、発祥の地であるヨーロッパで競技人口が多いそうです! 現在では明るいイメージで人々の注目も集める卓球ですが、1980年代は卓球は暗くて地味なイメージだったそう。 そこに、人気タレントのタモリさんが「笑っていいとも」という番組で「卓球ってなんか根暗だよね」と語ったことに端を発して、翌年中学校で卓球部に参加する人が激減する事態になったとの

Toastmasters Meeting Progress and Flow

  ▼What is the flow of a Toastmasters meeting? This blog post will introduce you to the content and flow of a Toastmasters activity (a regular meeting). If you are new to Toastmasters, this article will give you an idea of how fun Toastmasters is and what you can learn. If you are new to Toastmasters, this is a great way to get an idea of the fun and learning involved! ーーー No.312 Christmas Special Meeting Today’s meeting was a Christmas Special Meeting! It was held on December 24th, which was Christmas Eve! Two guests joined us and everyone enjoyed the lively Christmas atmosphere! We, the Yokohama Ocean Toastmasters Club, have friendly club meetings on the 2nd and 4th Sundays from 10:00 a.m. to 12:00 p.m., so please feel free to visit us! ・Guest Visit to Yokohama Ocean Toastmasters Club https://www.yokohama-ocean.org/en/guestvisit Now let’s see the contents of our club meeting! <Japanese Session> In our club we have Japanese and English sessions every time. This time we started with a

第315回 通常例会 / Regular Meeting No.315

 Sunday, February 11, 2024, the first meeting of February, the online meeting was held in the morning. The meeting was held from 10:00 a.m. to noon with a total of 15 participants. And usually the meetings are separated by about one hour each for English and Japanese. Today, however, since there were one prepared speech in English and three prepared speeches in Japanese, the first half of the English session lasted about 45 minutes, while the second half of the Japanese session lasted a little over an hour. 2024年2月11日(日)、2月の1回目、今日はオンライン例会が開催されました。 1名のゲストを迎え、合計15名の参加者で、午前10時から正午までの2時間のミーティングで、通常は英語の部と日本語の部、各1時間程度ずつですが、今日は英語の準備スピーチ1名、日本語の準備スピーチが3名と言うスタイルだったことから、前半の英語の部が約45分、後半の日本語の部が約1時間強と言うスケジュールとなりました。 Today's facilitator, Toastmaster of the Morning (TMOM), was TM TS, a first-time TMOM. She was able to coordinate everything from role arrangement in advance to the making the agenda of the meeting precisely, and she also did an outstanding job of time management during the meeting, w